logo
facebook

header

 

obr

Lekci jógy začínáme relaxací 

Současný člověk je přepracovaný, nervózní, vystresovaný… je v neustálém vypětí, spěchu, poklusu, honí se za povinnostmi. Moderní farmaceutický průmysl modernímu člověku nabízí spásu v pilulkách, které stejně problém neřeší.Nejúčinnějšími léky proti „nemocem“ dnešního člověka jsou kontrolované dýchání a relaxace; přičemž relaxace je nejúčinnějším protilékem na nervozitu a vnitřní napětí.Bez relaxace není jóga skutečnou jógou a není bez ní možný ani vnitřní klid a mír, natož pocit štěstí… Napjatá osoba, přestože má vše, nemůže být šťastná, jelikož si v štěstí sama brání.

Rozbalit celý text
 

Nezbývá, než se znova učit vědomě uvolňovat. Příležitost k tomu lze najít na začátku lekce „Jógy pro všechny“, která je koncipovaná jako 90-ti minutová. Začátek lekce je věnován relaxaci, která je prováděná v lehu na zádech; v pozici zvané šávásana.

Relaxací se učíme vědomému uvolnění svalového napětí v těle, stáváme se pasivním pozorovatelem a svědkem svého dechu, uvolňujeme mysl, myšlenky necháváme plynout, učíme se nacházet svůj vnitřní klid…učíme se hluboké relaxaci…, která nás vhodně připraví jak pro tělesné cvičení jógy, tak i pro vnímání duševní jógy, která cvičení ásan provází ruku v ruce.

Lysebeth, A.: Učím se jógu

 

rovnodennostZastav se a dýchej (kratičké cvičení) 

Pro cvičení si vyhraďte chvíli jen sami pro sebe. Záleží na vás jak dlouho vydržíte klidně sedět a dýchat. Ale – i deset minut pravidelného a opakovaného cvičení se počítá. 

Posaďte se do zkříženého sedu, srovnejte záda, ruce si položte na kolena. Pokud by jste měli dojem, že nedržíte záda správně srovnaná v jedné linii, klidně použijte třeba polštářek, kterým si podložíte hýždě. Hlavu jemně přitáhněte do krční jamky a ramena stáhněte od uší dozadu a dolů. Otevřete hrudník povytažením hrudní kosti vzhůru, čímž uvolníte bránici a budete dobře cítit jak se s nádechem trup rozšiřuje a naopak s výdechem stahuje.

Zavřete si oči a za zavřenými víčky sledujte svůj dech. Nádech i výdech veďte nosem. Zkuste se ve své mysli zastavit, hledat vnitřní klid a nevšímat si myšlenek, které by vás rozptylovaly. Pozorujte, jak do těla nádechová vlna vstupuje a s výdechem jak výdechová vlna tělo naopak opouští. Pokuste se harmonizovat svou mysl dechem, dýchejte klidně, zůstávejte sami se sebou tady a teď….

[/su_spoiler]